Idrott och hälsa

HLR i biblioteket. Ombyte behövs ej.

9a - Fredag 1/12
9b - Fredag 1/12
9c - Onsdag 29/11


______________________________________________________________________________

2017-11-29
TRÄNINGSPROJEKT (Skriftlig inlämning via mail INNAN vecka 11)

Bestäm ett område inom idrott och hälsa som du vill utveckla. Använd dig av frågeställningar:
VAD ska jag jobba med? (ex. kondition, styrka, hälsa)
HUR ska jag göra för att uppnå mina mål?
VARFÖR väljer jag just det här området?

Ni kommer till viss del att få möjlighet att jobba med projektet under lektionerna, men en hel del ska ses som hemarbete också. Idrottar ni på fritiden kan det självklart användas men kom ihåg frågeställningarna och ditt syfte.
Ett tips är att börja projektet så snabbt som möjligt och komma med frågor så att jag kan hjälpa er att komma igång. Ju längre in på projektet vi är desto mindre tid kommer det att finnas till korrigeringar.

Ni väljer själva hur detaljerat och hur ofta ni för anteckningar under ert träningsprojekt. Kom ihåg att försöka utveckla era resonemang kring träningen och dess effekter. Använd er av tester samt forskning, kom ihåg att använda källhänvisning.

Anknytningar till kursplanen:

Hälsa och livsstil
• Att sätta upp mål för fysiska aktiviteter, till exempel förbättring av konditionen.
• Ord och begrepp för och samtal om upplevelser och effekter av olika fysiska aktiviteter och träningsformer.
• Arbetsställningar och belastning till exempel vid fysiska aktiviteter och förebyggande av skador, genom till exempel allsidig träning.
• Olika definitioner av hälsa, samband mellan rörelse, kost och hälsa och sambandet mellan beroendeframkallande medel och ohälsa.
• Kroppsideal inom idrotten och i samhället i övrigt. Dopning och vilka lagar och regler som reglerar detta.
• Hur individens val av idrotter och andra fysiska aktiviteter påverkas av olika faktorer, till exempel av kön.

Rörelse
• Komplexa rörelser i lekar, spel och idrotter, inomhus och utomhus, samt danser och rörelser till musik.
• Styrketräning, konditionsträning, rörlighetsträning och mental träning. Hur dessa aktiviteter påverkar rörelseförmågan och hälsan. 
• Digitala och andra verktyg för att planera, genomföra och värdera rörelseaktiviteter.


Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9:

Eleven kan på ett i huvudsak fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter. Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan.

Lycka till!
Erik

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Do you feel like dancing?


Dans-projekt!



Ni skall göra en dansuppvisning!
Dansen ska utföras till en hel låt eller till en mix av flera låtar!


Mål:
Ni ska sätta ihop en showdans på ca 3 minuter.
Ni ska göra en musikanalys.
Ni ska tillsammans i gruppen eller enskilt utifrån er musikanalys göra en koreografi.
Ni ska använda komplexa rörelser och kunna röra er i takt till musiken!
Ni ansvarar själva i gruppen för hur ni organiserar, planerar och genomför ert projekt.
Ni har ca 6 lektioner på er.


Musikanalys.
De flesta populärlåtar är i 4/4-dels takt.
Tänk er att varje pulsslag motsvarar ett steg i golvet.
LYSSNA PÅ BASEN OCH TRUMMORNA!
I dans räknar man åttor vilket alltså är två takter ihop, eller åtta pulsslag.
Räkna 1-2-3-4-5-6-7-8      1-2-3 osv.
Försök att ha ett återkommande tema vid varje vers eller refräng.

Bedömning:

-       Hur var och en bidragit till dansen och hur aktiva ni varit
-       Förståelse för musiken (musikanpassning)
-       Resultat på examinationsdagen
Examinationen kommer att filmas för att jag ska ha ett bedömningsunderlag och så att ni sedan kan få se er själva.


Tips under resans gång:

-       Prata först om hur ni ska lägga upp ert arbete.
-       Låt alla i gruppen komma till tals – bli inte ovänner.
-       Använd er gärna av t ex internet för att hitta idéer till steg och rörelser.
-       Välj rörelser som passar, är på rätt nivå för just er grupp.
-       Det är inte hela världen om ni missar steg eller rörelser under träning och uppvisning – se till att fortsätta och gör ditt bästa.
-       Våga släppa loss!


Koreografitips.

Genom att skapa rörelser som passar till musiken har man gjort en koreografi. Här några tips för att utveckla koreografin lite.


Lyssna på texten – kan ni använda den till era rörelser?
Olika riktningar. Framåt-bakåt, diagonalt, runt.
Olika nivåer. Uppåt-neråt. Nere på golvet, stående.
Tempoväxlingar. Snabbt, långsamt. I takt, i halvtakt, i slowmotion.
Formationer. På rad, zickzack, led, i cirkel, i smågrupper, två och två,
v-form, tätt intill i klump.
Olika grupper. Den ena gruppen fryser en rörelse medan den andra gruppen dansar. En grupp går fram och dansar den andra gör andra steg i bakgrunden. Grupper som dansar i kanon (startar samma rörelse på olika taktslag).
Starten, första intrycket, och slutet, det sista på publikens näthinna, är viktigt.


Rekvisitatips.

Det kan vara roligare att visa upp sin dans om man klär ut sig eller om man har enkla accessoarer.
T-shirts i samma färg eller att alla har olika färger.
Svart/vit klädsel.
En genomgående färg på klädseln men att alla väljer själva vilket plagg.


Hattar/kepsar.
Vita bomullshandskar.
Paraplyer/schalar…

Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9

Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten och sammanhanget. I danser och rörelse- och träningsprogram till musik anpassar eleven till viss del sina rörelser till takt, rytm och sammanhang.

Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 9

Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser relativt väl till aktiviteten och sammanhanget. I danser och rörelse- och träningsprogram till musik anpassar eleven sina rörelser relativt väl till takt, rytm och sammanhang.

Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9

Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget. I danser och rörelse- och träningsprogram till musik anpassar eleven sina rörelser väl till takt, rytm och sammanhang.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar