SVA: Till tisdagen den 26 september ska er texten till ert tal vara klart så att vi hinner titta på det tillsammans.
/Roselie
Svenska 9a:
Planering i svenska för 9a Här finns veckoplanering och prov/inlämningsdatum.
/Roselie
Svenska 9a:
Planering i svenska för 9a Här finns veckoplanering och prov/inlämningsdatum.
Svenska 9C:
Vi arbetar med argumenterade text och alla skriver en egen debattartikel. Uppgift och annan info hittar ni på Unikum. Inlämning av bearbetad text senast 9 februari.
Vid funderingar: malin.bergvall@skola.uppsala.se
Svenska 9b:
För tillfället jobbar vi med momentet Språk och kommunikation som kommer att avslutas med ett prov onsdagen den 24/1. Uppgifter och information finns på Unikum.
Vi arbetar med argumenterade text och alla skriver en egen debattartikel. Uppgift och annan info hittar ni på Unikum. Inlämning av bearbetad text senast 9 februari.
Vid funderingar: malin.bergvall@skola.uppsala.se
Svenska 9b:
För tillfället jobbar vi med momentet Språk och kommunikation som kommer att avslutas med ett prov onsdagen den 24/1. Uppgifter och information finns på Unikum.
Hör av dig till Emil om du undrar något: emil.thunberg@skola.uppsala.se
Checklista prov språk och kommunikation
- · Skillnad mellan människor och djurens språk.
- · Hur barn lär sig/utvecklar språk (teorin hjärnan öppnar sitt fönster)
- · Facktermer, exempelvis dialekt, sociolekt, arvord osv
- · De fyra olika språkperioderna
- · Tjejer/killars och manligt/kvinnligt språk
- · Lära sig språk som ung och äldre
- · Svordomar/slangord
- · Med hjälp av det ni lärt er, kunna resonera kring språkets utveckling, hur språk används i olika situationer samt hur språk förändras.
Resonera om svenskans
språkhistoria
|
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda
resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag.
|
Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang
om svenska språkets historia, ursprung och särdrag
|
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda
resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag
|
Resonera om hur språk
utvecklas
|
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda
resonemang om hur språk utvecklas
|
Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda
resonemang om hur språk utvecklas
|
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda
resonemang om hur språk utvecklas
|
Resonera kring
språkliga företeelser
|
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda
resonemang om språkliga företeelser, exempelvis dialekter, slang,
manligt/kvinnligt språk
|
Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda
resonemang om språkliga företeelser, exempelvis dialekter, slang,
manligt/kvinnligt språk
|
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda
resonemang om språkliga företeelser, exempelvis dialekter, slang,
manligt/kvinnligt språk
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar