Svenska

SVA: Till tisdagen den 26 september ska er texten till ert tal vara klart så att vi hinner titta på det tillsammans.
/Roselie

Svenska 9a:
Planering i svenska för 9a  Här finns veckoplanering och prov/inlämningsdatum.

Svenska 9C:

Vi arbetar med argumenterade text och alla skriver en egen debattartikel. Uppgift och annan info hittar ni på Unikum. Inlämning av bearbetad text senast 9 februari.

Vid funderingar: malin.bergvall@skola.uppsala.se

Svenska 9b:
För tillfället jobbar vi med momentet Språk och kommunikation som kommer att avslutas med ett prov onsdagen den 24/1. Uppgifter och information finns på Unikum.

Hör av dig till Emil om du undrar något: emil.thunberg@skola.uppsala.se

Checklista prov språk och kommunikation 
  • ·         Skillnad mellan människor och djurens språk.
  • ·         Hur barn lär sig/utvecklar språk (teorin hjärnan öppnar sitt fönster)
  • ·         Facktermer, exempelvis dialekt, sociolekt, arvord osv
  • ·         De fyra olika språkperioderna
  • ·         Tjejer/killars och manligt/kvinnligt språk
  • ·         Lära sig språk som ung och äldre
  • ·         Svordomar/slangord
  • ·         Med hjälp av det ni lärt er, kunna resonera kring språkets utveckling, hur språk används i olika situationer samt hur språk förändras.

Resonera om svenskans språkhistoria
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag.
Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag
Resonera om hur språk utvecklas
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur språk utvecklas
Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hur språk utvecklas
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur språk utvecklas
Resonera kring språkliga företeelser
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om språkliga företeelser, exempelvis dialekter, slang, manligt/kvinnligt språk
Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om språkliga företeelser, exempelvis dialekter, slang, manligt/kvinnligt språk
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om språkliga företeelser, exempelvis dialekter, slang, manligt/kvinnligt språk



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar