Grupper och tider nationellt prov spanska, Carolines grupp
Måndag 21/5
11.25-11.50: Telma, Hanna, Stephanie
11:50-12.15: Oscar, Sara, Jonathan
Onsdag 23/5
12.15-12.40: Erik, Emir, Hannes, Emil
12.40-13.05: Lukas, Harald, Tobias, Mohammed
Emelie och Elina gör skriftlig uppgift på onsdagens lektion.
Inför prov i spanska v.20-21
På denna länk hittar ni repetitionsövningar (många självrättande) som ni kan använda er av när ni tränar inför proven.
https://sites.google.com/a/utb.karlshamn.se/spanska-paa-utb/repetition
/Caroline & Jenny
v. 10 Jennys grupp
Nya glosor som är till måndag v. 10 finns upplagda på Quizlet!
Skrivuppgift Madrid!
Tisdag 20 mars ska ni skriva följande brev:
Utvecklingssamtal - Jennys grupp
Eftersom lektionen blir inställd pga samtalen så ska du arbeta med följande hemma:
Läs och översätt texten om Madrid i textboken, s. 30-33
Du som inte har presenterat din muntliga uppgift, behöver öva på det och redovisa på måndag.
V. 4-5 Jennys grupp
Måndag 21/5
11.25-11.50: Telma, Hanna, Stephanie
11:50-12.15: Oscar, Sara, Jonathan
Onsdag 23/5
12.15-12.40: Erik, Emir, Hannes, Emil
12.40-13.05: Lukas, Harald, Tobias, Mohammed
Emelie och Elina gör skriftlig uppgift på onsdagens lektion.
Inför prov i spanska v.20-21
På denna länk hittar ni repetitionsövningar (många självrättande) som ni kan använda er av när ni tränar inför proven.
https://sites.google.com/a/utb.karlshamn.se/spanska-paa-utb/repetition
/Caroline & Jenny
v. 10 Jennys grupp
Nya glosor som är till måndag v. 10 finns upplagda på Quizlet!
Skrivuppgift Madrid!
Tisdag 20 mars ska ni skriva följande brev:
Låtsas att
du befinner dig i Spaniens huvudstad Madrid. Din uppgift är att skriva ett brev
hem till din lärare. Detta ska vara med:
-
Hur
länge du varit där?
-
Vad
du gör där?
-
Hur
du bor?
-
Berätta
om staden. Vad finns det att se och göra?
-
Jämför
Madrid/Spanien med Sverige och Uppsala.
-
Vad
du har gjort.
-
Vad
du ska göra till helgen.
I texten ska
du visa att du kan uttrycka dig i de olika tidsformerna vi har jobbat med:
presens, futurum och perfekt.
Försök fylla
ut texten så mycket du kan, och berätta om din resa i staden.
Använd
textboken som hjälp med fraser och ord, tex kapitel 7.
Tänk på att
inleda och avsluta brevet på ett bra sätt!
Du får ha med dig fakta om Madrid som du samlat på dig under tiden. Se till att du kan använda de tre tidsformerna så att du gör dig förstådd i din text.
Utvecklingssamtal - Jennys grupp
Eftersom lektionen blir inställd pga samtalen så ska du arbeta med följande hemma:
Läs och översätt texten om Madrid i textboken, s. 30-33
Du som inte har presenterat din muntliga uppgift, behöver öva på det och redovisa på måndag.
V. 4-5 Jennys grupp
Läxan till nästa vecka är en muntlig presentation. I
övningsboken finns en sida som heter Charlamos 2, s. 62-63 i övningsboken. Ni ska prata om de rutorna där det står:
Jag använder Internet
Jag gillar att titta på TV
Min mobil
För att träna på detta så kan ni jobba med övning 8 på
s. 59, där ni ska skriva om sina TV-vanor med hjälp av en mall.
På tisdag och onsdag v. 5 ska samtalen genomföras.
V. 3 Carolines grupp
Vi arbetar vidare med kap. 6 ett tag till. Läxan denna vecka blir orden tillhörande kap. 6, de finns på s.26 i textboken. Träna så du kan minst 15 av orden!
V. 3 Jenny grupp
Då var vi igång med sista terminen i grundskolan för er del!
Nu ska vi jobba med att bygga upp vårt ordförråd och befästa allt ni lärt er de senaste 3 1/2 åren!
Årets första läxa är ord från kapitel 6, de finns inlagda på Quizlet!
Prov i spanska v. 48
Vi kör delar av provet på fredag den 1/12 så läs på kapitel 4 och 5 tills då.
Detta ska du kunna:
Grammatik:
-
Gerundium – vad någon håller
på med just nu, jmf eng. be doing
something…
Estar + hablar
→ hablando
comer → comiendo
vivir → viviendo
Estar = att vara,
böjs:
Estoy,
estás, está, estamos, estáis, están
-
Reflexiva verb – verb som i
grundform slutar på –se.
Levantarse,
ducharse, despertarse, acostarse, maquillarse, lavarse, cepillarse los dientes, ponerse la ropa (OBS! me pongo la ropa), irse
Me
Te
Se
Nos
Os
Se
|
+
|
Vanlig presensböjning av
verbet beroende på om det är ett ar, er eller ir-verb
|
Tex. Me maquillo – jag sminkar mig, te
duchas – du duschar
Övrigt:
-
Ord och fraser från kapitlen
(se baksida)
-
Det kommer att vara
läsförståelse, hörförståelse samt översättningsmeningar och ordkunskap. Det är
även en skrivuppgift – Berätta om en
vanlig dag.
Läs igenom texterna och översätt dem. Gör
uppgifterna i övningsböckerna igen! Och glöm inte gracias.nu samt Quizlet!
¡Suerte!
Viktiga ord och fraser
Kapitel 4
|
||
Qué están haciendo -
|
Dormitorio -
|
|
El dibujo -
|
Quedar -
|
|
Piso -
|
Quizás -
|
|
Mujer -
|
Cocinar -
|
|
Dormir -
|
Calle -
|
|
Cantar -
|
Debajo de -
|
|
Entrenar -
|
La puerta -
|
|
Me parece -
|
Jugar a las cartas -
|
|
Kapitel 5
|
||
Maquillarse -
|
Prohibido -
|
|
Periodista -
|
Una sencación -
|
|
Sobre -
|
Explicar -
|
|
Todo el tiempo -
|
Conocer -
|
|
Antes de -
|
||
Blandade ”bra” ord:
|
||
Ver -
|
Jóvenes -
|
|
También -
|
Revista -
|
|
Una vez -
|
Bastante -
|
|
Salir -
|
Mejor -
|
|
Tener que -
|
Lengua -
|
|
Dicho -
|
Ganar -
|
Un día normal
Exempel på vad du kan skriva om:
- Morgonen – Beskriv dina morgonvanor. Använd reflexiva verb, t ex stiga upp, duscha, tvätta sig mm Frukost - När? Vad?
- När och hur åker du till skolan?
- Skoldagen.
Ge exempel på några lektioner. Vad är roligt/tråkigt?
Lunch. Vad gör du/ni på rasten? - När slutar du? När kommer du hem? Hur?
- När äter du middag? Vad? Med vem?
- Hemsysslor?
- Fritidsaktiviteter. Vad? Med vem?
- När lägger du dig?
- Använd klockslag, men inte i varje mening. Du kan i stället använda ord som: sedan (luego), senare (más tarde) eller efter det (después).
Försök att bygga ut texten och berätta så mycket som möjligt. För att nå en
högre nivå måste du visa att du kan böja verb i olika personformer
Checklista - Un día normal.
1. Kolla igenom detta och renskriv om det behövs.
1. Kolla igenom detta och renskriv om det behövs.
2. Disposition – har du rätt ordning på det du berättar? Kan du lägga till
något för att utveckla innehållet?
3. Klockslagen. Har du använt a las/a la?
4. Adjektiv. Är de placerade efter substantiven?
5. Verb - Har du böjt verbet efter rätt person?
6. Punkt och stor bokstav.
7. Stavning.
5. Verb - Har du böjt verbet efter rätt person?
6. Punkt och stor bokstav.
7. Stavning.
Kunskapskrav på den fria skrivuppgiften:
E C A
Innehåll
|
Du visar att du kan
använda ett flertal ord och fraser för att skriva en text om din dag. Du
visar också att du kan använda klockslag.
|
Du visar att du med
viss säkerhet kan använda dig av många ord och fraser, samt klockslag för att
skriva en text om din dag.
|
Du visar att du med
stor säkerhet kan använda dig av ord, fraser och klockslag för att skriva en
text om din dag, samt försöker utveckla innehållet så mycket som möjligt.
|
Form
|
Du skriver enkla,
korta meningar. Du använder verb, även reflexiva och adjektiv. Ditt språk går
att förstå, även om det innehåller oklarheter.
|
Du bygger ut en del
av dina meningar. Texten är sammanhängande. Du förstår hur du ska använda de
grammatiska momenten, även om du missar ibland. Du använder olika typer av
verb och adjektiv med viss säkerhet. Ditt språk är på väg att bli ganska
korrekt.
|
Din text består av
mer avancerade ord och du bygger ut dina meningar. Du behärskar den grammatik
vi gått igenom. Du använder t ex olika typer av verb och adjektiv med
säkerhet. Ditt språk är i stor sett korrekt.
|
Carolines grupp v. 45
Läxa till på fredag är att träna på följande ord (alla är
från korsordet som vi arbetade med på tisdagslektionen). Träna så du kan orden,
träna genom att skriva egna meningar med orden på spanska.
Lägenhet – el piso
Badrum – el baño
Sovrum – el dormitorio
Kök – la cocina
Rum – la habitación
Älskling – cariño
Dörr – la puerta
Kanske – quizás
Laga mat – cocinar
Träffa - Quedar
Glöm inte websidan...
Träna gärna på det vi jobbat med via:
www.gracias.nu
Prov i spanska åk 9 – kapitel 1-3
Detta ska du kunna:
Grammatik:
-
Kunna använda perfekt med regelbundna former samt
följande oregelbundna:
Hacer – hecho (gjort), decir –
dicho (sagt); ver – visto (sett)
-
Diftongerade verb – hur de
böjs och följande verb:
/ue/
|
/ie/
|
Poder – kunna
|
Entender – förstå
|
Costar – kosta
|
Cerrar – stänga
|
Volver - återvända
|
Empezar – börja
|
Dormir - sova
|
Pensar – tänka, tycka, tro
|
Encontrar – hitta, träffa
|
Preferir – föredra
|
Soler – bruka
|
Querer – vilja ha, älska
|
-
Komparera adjektiv
Räkneorden 0-10 000
Ordkunskap:
Viktiga ord från kapitlen, se bifogad
lista.
v. 40 tisdag
Eftersom lektionen går bort pga av utvecklingssamtal får du jobba hemma istället idag. Uppgiften är att jobba med kapitel 1-3 på gracias hemsida, www.gracias.nu. Gör övningarna och minitesten, prova också några av de digitala testen.
Då var vi igång igen, härligt!
V. 39 Jennys grupp
Läxan är att kunna använda diftongerande verb samt ett antal ord från kapitel 2. De finns utlagda på Quizlet!
För er som ska komplettera era brev så är det omprovstiden på torsdag som gäller. Läs kommentaren i UNIKUM, är ni osäkra så prata med mig.
Jennys grupp
OBS! Vi flyttar skrivuppgiften tills på tisdag v. 38 istället för nu på fredag.
v.37 Carolines grupp
Lite ord till på fredag, ni känner igen allihop!
verdad - sant
continuar - fortsätta
fuerte - stark
viejo/a - gammal
salir - gå ut
pescar - fiska
capturar - fånga
la pesca - fisken
vender - sälja
entonces - då
esta tarde - i eftermiddag
preguntar - fråga
V. 37 Jennys grupp
På fredag ska ni få visa er skriftliga förmåga. Uppgiften är att skriva ett brev/mail och berätta om din sommar eller en resa du har gjort. Det du skriver behöver inte vara sant! Använd kapitel 1 som hjälp, där får du hjälp med massor av fraser du kan använda.
Ni får ha med er en mindmap på svenska till skrivtillfället.
v. 36 Jennys grupp
Första veckans läxa är från kapitel 1. Ni fick ett papper av mig med viktiga ord och fraser, öva på den! Läxorna är alltid till fredagen, om inget annat sägs.
v,36 Carolines grupp
Under vecka 36 ser vi till att vi kan perfekt-konstruktionen ordentligt. Nu har vi arbetat med detta länge och du förväntas kunna tala och skriva i då-tid. På fredag vill jag att ni, antingen muntligt eller skriftligt, visar mig att ni kan berätta lite om vad ni har gjort på sommarlovet. Förbered dig hemma!
Du kan antingen berätta för mig direkt, spela in en film där du berättar eller skriva en text under lektionstid. Tänk på att du ska kunna göra detta utan hjälpmedel då.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar